לכל הפוסטים

האם האור באמת מגרש את החושך? מה שרציתי לומר לילדים בחנוכה

אור וחושך אמונה חיים ולדר חנוכה ניצול מיני Nov 30, 2021

Photo by Marcus Dall Col on Unsplash

אני מאד רוצה להרגיש את האור של חנוכה אבל מתקשה

להחזיק באמונה פשוטה בימים אלו זה אתגר גדול

רגע אני מלא אמונה ורגע היא בורחת

 

ואני רוצה לפתוח איתך נקודה של משבר אמונה שרבים חווים כרגע

ולתת את השנקל שלי על חיים ולדר ודומיו

 

 אני 'זכיתי' ללמוד  אצל מרדכי אלון בחורב ואצל קופולוביץ בנתיב מאיר

והנה כמה תובנות שלי שאולי יעזרו לכם

 

את מי אפשר להעריץ ללא חשש?י

אפשר להעריץ כל אחד ללא חשש על מה שאנו רואים אותו בגדולתו, ואין להסיק מכך שום דבר על מה שלא רואים

 

אדם יכול להיות גדול מאד בחלק מחייו וקטן מאד בדברים אחרים

זה לא סותר, לא מפתיע ואפילו צפוי

 

אי ההבנה של הדבר הזה גורמת להערצת אנשים על בסיס הצטיינות בדבר אחד

ובאפקט הילה אנחנו מייחסים להם את כל המידות הטובות

וזו אשליה אופטית

 

זה קורה במיוחד עם אנשים שיודעים לדבר יפה

המפורסמים שיודעים לרגש

 

אבל זה קורה בעוד הזדמנויות

אני יכול לספר מניסיון אישי שברגע שאני מלמד בקבוצה של יותר מחמישים איש אנשים מתחילים לדבר אלי ביראת כבוד

זה לא קורה בקורס של 10 אנשים

 

האם אני אדם גדול יותר כי יש בקבוצה יותר אנשים

לא

 

זה דפוס אנושי מוכר, מי שיש לו הצלחה כלשהי ואנשים מקשיבים לו

אנשים מתחילים לייחס לו יותר כבוד והערכה ממה שהוא ראוי להם לפי מעשיו

נוצר אפקט הילה

מתחילות להיווצר סביבו אמונות

שהוא נורא מיוחד

שיש לו ברכת ה'

שזה כנראה לא סתם שהוא הגיע למצב הזה, זה בכל אופן אומר עליו משהו... וכו'

 

אלו אמונות טפלות

 

אדם יכול להיות גדול מאד בתחום אחד וקטן מאד בתחומים אחרים

 

 

אפקט ההילה כושל במיוחד כשמדובר בכישרון

כישרון גדול לא בהכרח אומר אדם גדול

אומן גדול יכול להיות קטן מאד בתחומים אחרים

גאון בלימוד תורה יכול להיות קטן מאד בתחומים אחרים

סופר גדול יכול להיות קטן מאד בתחומים אחרים

מאסטר בעבודה עם אנשים יכול להיות קטן מאד בתחומים אחרים

 

אפקט ההילה מקורו בדמיון והוא הרבה פעמים היצר הרע בכבודו ובעצמו

שלוחש לך באוזן

על מי אתה עובד, אני מכיר אותך במקומות הכי שפלים

אני יודע מי אתה באמת

כל הדברים הטובים שעשית מתבררים כבלוף

אני יודע איך אתה [השלם את החסר]  צועק על הילדים, קנאי, חושב מחשבות רעות, שקרן וכו'

על מי אתה עובד?

 

אחת הדרכים הכי קלות להפיל בנאדם זה להזכיר לו את הדברים הרעים שיש בו

ומשתמע מזה שהטוב שבו לא אמיתי

וזו לא האמת

 

הטוב שיש בך לא מתבטל בגלל הרע שבך

יש לך את שניהם

וזה תקין לגמרי

ואותו דבר בדיוק עם האנשים שאתה רוצה להעריץ

יש בכל אדם טוב ורע

צריך לחזק את הטוב והרע נופל

המאבק הזה לא נגמר אף פעם

 

זה שאדם קטן מאד בתחום אחד לא אומר שהדבר שבו הוא טוב הוא שקר

אפשר לחשוב שיש בו משהו מיוחד

אבל לרגע לא לחשוב שהחסרונות שלו נעלמו

או שהוא ממש שונה מאנשים אחרים

 

זה נכון בכל התחומים שאנחנו מתמודדים עם רע שבתוכנו

הרע לא מבטל את הטוב

אבל יש התמודדות מיוחדת עם יצר המין שצריך לדבר עליה

אמרו חכמים אין אפוטרופוס לעריות

 

והפירוש הוא

שלא משנה כמה אדם יהיה גדול הוא יכול להיכשל בעריות

אף אחד לא חסין בשום מצב

זה כוח חזק מאד בנפש, הרי המיניות מבוססת על יצר הקיום ויצירת הדור הבא, יש לזה שורשים עמוקים מאד בגוף ובנשמה

 

דוד המלך חטא

שלמה חשב שהוא חכם מספיק, ונשיו הטו את לבבו

ורבים אחרים

 

מקווה שאני לא אכשל, אבל אין על זה ביטוח

מקווה שהילדים שלי לא יכשלו אבל אין על זה ביטוח

 

למעשה זו תופעה די נפוצה

אבל כל זה לא מטשטש את עוצמות הטוב שיש באנשים

כל זה לא מטשטש את היכולת המופלאה לחזור בתשובה

 

ועדיין

איך זה קורה שדמות חינוכית מדרדרת לשפל של ניצול

כאן אני רוצה להסביר משהו שלא מדברים עליו ולא מבינים אותו

 

זה קורה בגלל אפקט ההילה!

לאדם מוערץ אנשים מגיעים כמו כבשים, הם מתמסרים אליו

וזו נקודה מאד מעוורת עבור הרועה כשמגיעה כבשה כנועה

 

הרבה יותר קל לעבוד עם אנשים שמתמסרים אליך

וזה נותן כוח טיפולי עצום בידי המטפל

עכשיו אני יכול להיכנס איתך לקישקס ולדבר איתך בעוצמה כמו שלא אפשרי אם מטופל ששומר על גבולות

 

לעיתים אדם צריך להוריד את בגדיו בפני הרופא

יש רופאים שהפכו למפלצות אגו בדיוק בגלל הרגעים הללו

שבהם אדם אחר מוסר את עצמו לטיפול שלך

 

אני חווה את זה בעצמי

עם השנים אנשים ששמעו על כוונה מגיעים אלי כשהם יותר מוכנים לשמוע

יותר קל ללמד ככה

זה מאד נוח

יש לי יותר סמכות בעיניהם וזה הרבה יותר נעים ונוח כשמכבדים אותך

וזה פותח דלתות בכל מיני מקומות

וזה ממכר

 

לכן במידה מסויימת המעריצים הם חלק מהתהליך של הפיכת המטפל /המחנך הנודע למנצל

בלעדיהם זה לא היה קורה

וזה החלק העצוב בסיפור

 

במקום שאתם מוצאים אגדות על אנשים, ותהליכי התמסרות מוגזמים לרב

זה סיכון לרב ולחסידים

לפעמים אנחנו מתמסרים לאפקט ההילה כי אנחנו רוצים לראות מישהו שהוא לגמרי טוב, להאמין שאפשר לנצח את הרע

אבל אם אתם רוצים להאמין בטוב צריך להבין שהרע נשאר תמיד כאופציה מסוכנת

ואין אף אדם שחסין

דווקא שמירה על פורפורציות היא מה שיקיים את הטוב

 

המכבים החזירו לנו את האמונה בימי החנוכה

אבל דור או שניים אחר כך התייוונו בעצמם

אנחנו חוגגים את האמונה שהיתה למתתיהו, שהיא זו שנשארה לנצח

מצאצאיו שהתייוונו אנחנו לא עושים עניין

 

המאבק בין הטוב לרע עוד לא הוכרע

אנחנו רואים הרבה חושב מסביב

אבל אם מסתכלים לצד השני רואים גם הרבה טוב

כשאנחנו עסוקים ברע הוא משתלט

כשאתם מתבוננים בטוב הוא גדל

נסתכל בטוב, ולא נשגה באשליות שהרע נעלם לגמרי

 

תכלס גם הוא יצירה אלוקית ויש לו תפקיד חשוב

הוא כאן כדי להיות הדבר שממנו נמנעים

 

חנוכה שמח

מתי וכסלר

מכללת כוונה

 

הורדת חוברת לאימון עצמי במתנה

אנחנו שונאים דואר זבל, המייל שלך לא מועבר לאיש ותוכל להסיר עצמך בקלות בכל עת