לכל הפוסטים

הגיע הזמן להפסיק לעשות את מה שאתם טובים בו

Apr 20, 2017

 

בטח שמתם לב שיש הרבה אנשים שמחפשים את עצמם לאחרונה, זה יכול להיות בן הזוג שלכם, אנשים בעבודה או אולי אתם בעצמכם… הם נמצאים בכל מקום, מבולבלים מצד אחד וחולמים על משהו יותר טוב לעשות עם החיים שלהם. אני עצמי במשך שנים רבות חיפשתי את עצמי, מה אני רוצה להיות, ומה אני רוצה לעשות. היה ברור לי שאני רוצה לעבוד במשהו משמעותי שבו אבטא את הכישורים שלי, וכמובן לא פחות חשוב להתפרנס ממנו בכבוד. זו הנחת יסוד שנראית מובנת מאליה, בקשה בסיסית מהחיים שיהיה לי מה שאני צריך, ושאוכל להגשים את עצמי. לקח לי זמן להבין שהנחת היסוד הזו היא מהפכנית והיא עניין חדש לגמרי לדור שלנו, והיא גורמת בלבול גדול למאמינים שלה.

אנחנו נמצאים בעידן של התפתחות של דת חדשה, דת ההגשמה העצמית, אני דווקא אוהב אותה ואפילו מתפרנס ממנה, אבל כדאי שנשים לב לכך שמדובר באמונה חדשה, זה יוכל לעזור לנו הרבה בבחירת קריירה לימודים או כיוון התפתחות מקצועי.

עד לפני כמה עשרות שנים לאנשים לא היה די זמן פנוי וכסף בכדי לחשוב על הגשמה עצמית. החיים עד מלחמת העולם השניה וכמה שנים לאחריה היו קשים במונחים שלנו.

להכין את כל האוכל בבית ממצרכי יסוד זה לוקח הרבה זמן. בשביל לאכול שניצל היית צריך לקנות תרנגולת שלמה למרוט לה את הנוצות, לחתוך אותה, להכין פירורי לחם בעצמך, וכמה שניצלים אפשר להוציא מתרנגולת אחת? לכבס כביסה ביד זו עבודה פיזית קשה שלוקחת שעות רבות בשבוע, מכונת הכביסה היא הבסיס לכך שנשים יצאו לעבודה מחוץ לבית, וכל זה די חדש. בחיים הללו אם היתה לך עבודה שיכולת לקנות בשכרה אוכל היית שמח ומרוצה, אנשים חיו בתודעה של הישרדות ולא חלמו על הגשמה עצמית, הם חלמו שיהיה להם שניצל לכל שבת.

כחמישים שנה לאחר מכן אנחנו נמצאים בעידן אחר לחלוטין, ההישרדות מובנת מאליה שעות הפנאי התרחבו, אם היינו מוצאים את הכסף שלנו לפי הנורמות של השנים ההם, היינו נשארים עם 70% מהמשכורת פנויה לחיסכון.

כחלק מאותה תופעה צמחה גם הדרישה לחיים של משמעות וסיפוק, והאמונה שעלי למצוא עבודה שתבטא את כישורי שבה אגשים את יעודי בעולם, וממנה אתפרנס.

האמונה הזו אינה משותפת לכולם, בחברה החרדית למשל נפוצה בהרבה אמונה אחרת לחלוטין, בשביל רבים עבודה היא מקור פרנסה בלבד, ואין כל ציפיה למשמעות מעבר לכסף. זו היתה גישה יהודית רווחת בגלות, וגישה מצויינת לעסקים, אני נכנס לעיסקה מסוימת פשוט בכדי להרוויח כסף. את המשמעות אנחנו צריכים לחפש בלימוד התורה בקיום מצוות ובאופן כללי בשבת ולא בימות החול.

מבחינה יהודית האמונה בהגשמה עצמית בעבודה מפרנסת, עולה בקנה אחד עם החזרה שלנו לארץ ישראל, האתגרים שלנו נמצאים בתיקון חברתי ואישי כל אחד מול אתגרי היום יום שלו. היהדות שלנו אינה יהדות שמכוונת להישגים בעולם הבא, אלא ממוקדת בעולם הזה ותיקונו.

באופן מעשי בעולם העבודה כיום, רבים בוחרים בין שתי האפשרויות, לממש את עצמי ולהיות מסופק לעומת להרוויח כסף. פגשתי עובדים סוציאלים שבחרו בעבודה של משמעות וויתרו מראש על הצלחה כלכלית, ופגשתי ועובדי הייטק משועממים באופן פנימי שהולכים לעבודה בשביל המשכורת.

צריך להודות על האמת, זה הרבה יותר מורכב לנסות לחבר משמעות ופרנסה טובה מאשר להתמקד באחד מהם, ואני רוצה לשתף אתכם במאמרים הבאים בכלים ודרכים שיאפשרו גם לכם להתקדם לכיוון הזה.

הטעות הראשונה במעלה כאשר אנחנו ניגשים לכוון את עתידנו המקצועי הוא לשאול במה אנחנו הכי טובים, ולחפש עבודה שתואמת את מה שאנחנו יודעים לעשות היטב.

הטעות הזו היא הפנמה של שיטות המיון לתעסוקה שהמציאו המעבידים, היא גישה נכונה אם מתייחסים לאנשים כאל כוח עבודה, אבל היא רחוקה מאד מלתת משמעות וסיפוק בעבודה לעובד.

בתור ילד למדתי להסתדר לבד מצויין, זו היתה הדרך שלי להתמודד בתור ילד סנדביץ'. כששני אחי ואני היינו משחקים יחד כדורסל אני הייתי תמיד בצד אחד מול שניהם. כשגרנו תקופה של כשנה בדירה של סבתא שלי, כל הילדים גרו בחדר אחד, ואני לבדי עם הדוד שלי. ההורים אמרו 'מתי מסתדר לבד' ולא צריך לדאוג לו ונתנו לי הרבה עצמאות מגיל צעיר. גם היום אני יודע מצויין לעבוד לבד ותקופות ארוכות מידי הייתי עושה הכל בעסק שלי, אני יודע לדאוג לעצמי ולא רץ לבקש עזרה.

אבל הדברים שאנחנו יודעים לעשות הכי טוב הם לעיתים קרובות המחסום העיקרי שלנו להתפתחות. ככל שחלף הזמן התברר לי שעבודת צוות זה באמת מה שאני רוצה, והדרך להצלחה שלי עוברת באמצעות ויתור על החוזק שלי.

החוזקים שלנו, הדברים שאנחנו יודעים לעשות היטב, נולדו לעיתים קרובות מתוך מאבק או הישרדות והם עשויים להיות ההפך ממה שיגרום לנו סיפוק.

אני מזמין אותך להסתכל לתוך היום יום שלך בבית ובעבודה, ולענות לעצמך על השאלה הבאה: מה אני עושה היטב ובעצם בכלל לא מעניין אותי, ואני מוותר בגללו על מה שגורם לי סיפוק?

האם אתה טובה בארגון ותקתוק אבל בעצם רוצה להיות ממוקדת ביחסים, או אולי ממש ההיפך את טובה ביחסים אבל מקבלת סיפוק דוקא מלהזיז פרויקטים מעשיים בלי לדבר עם אף אחד?

ולסיכום בחיים אנחנו צריכים ללמוד לעשות היטב את מה שאנחנו רוצים, במקום לעשות את מה שאנחנו טובים בו כרגע.

אני יודע לעבוד לבד וויתרתי על היכולת הזו, אני לומד לעשות שיתופי פעולה, מה איתך?

מזמין אותך להגיב ולשתף אותי בחוזקים שהיית מוותר/ת עליהם בשמחה.

 

 

הורדת חוברת לאימון עצמי במתנה

אנחנו שונאים דואר זבל, המייל שלך לא מועבר לאיש ותוכל להסיר עצמך בקלות בכל עת