לכל הפוסטים

לשמור על פוקוס ולהתמיד ב 2 דקות ביום

התמדה זמן מכוון נייר מילימטרי פוקוס רשימת מעקב Oct 31, 2016

אנחנו כבר בכתבה השמינית בסדרה על זמן מכוון, והנה תקציר הפרקים הקודמים על רגל אחת: למדנו איך תכנון יוצר לנו חופש ולא גוזל אותו, כמה חשוב לתכנן פחות משימות כדי להספיק יותר, איך להגיד לא היא מיומנות מרכזית בחיים ואיך שמירה על הדברים החשובים לנו בלו"ז גורמת לנו להספיק יותר ולא פחות, כי כשאנחנו בישוב הדעת אנחנו עושים רק את מה שאנחנו צריכים וברמה גבוהה.

אז בניגוד למחשבה המקובלת שניהול זמן טוב הוא להיות מהיר יעיל ועסוק ראינו שהאתגר הגדול שלנו בניהול הלו"ז לא נמצא בניהול הזמן אלא בניהול הראש שלנו.

אז עכשיו אחרי שאנחנו יודעים מה אנחנו רוצים לעשות עם הלו"ז הגיע הזמן לדבר על התמודדויות שיש לנו בישום שלו.

היום אני רוצה לשתף אותך במשהו קטן פשוט ומעשי  שאני עושה כל יום ויצר מהפכה של התמדה בחיי. הטיפ המעשי הזה יכול להשפיע רבות על ישוב הדעת שלנו ולגרום לנו להספיק הרבה מאד, והוא לוקח בדיוק שתי דקות ביום.

נניח שהחלטנו לאכול בריא וזה דורש מאיתנו התמדה בסוג הקניות הבישולים והדרך שבה אנחנו אוכלים כל יום. אין בעיה להתמיד בכך ביומיים הראשונים אבל אחרי שבועיים אנחנו מתפזרים. הנקודה החשובה היא שלא שאנחנו חסרי אופי ולא מסוגלים להתמיד, זו תהיה השמצה עצמית שתפספס את הנקודה, אנשים מנסים 'להתגבר' שזו עבודה קשה במקום להחזיר את תשומת הלב שזו משימה קלה בהרבה.

המחשבה והרצון שלנו כל הזמן נעים לגרויים שמסביבנו, ולמה שמתרחש בחיים, וזה ממש בסדר, יש לנו חיים מאד מגוונים. מה שקורה הוא שכאשר התפזרנו למקומות אחרים, אנחנו מפסיקים להתמיד, כי ההרגל החדש ברח לנו מהפוקוס.  אם נדע להחזיר את המחשבה שלנו בצורה שוטפת למיקוד שחשוב לנו אנחנו נתמיד בקלות.

לפני כשלוש שנים התחלתי ללמוד אחרי התפילה משניות מתוך 'משנה סדורה' קיבלתי חשק ללמוד לימוד יומי פשוט בבקיאות והחלטתי לנסות. בתוך ספרון הכיס הזה יש לוח סימון לפרקים שאתה לומד ומספר החזרות עד ל101 חזרות. כיוון שלוח הסימון מבוסס פרקים, התחלתי ללמוד פרק ביום וסימנתי, למחרת מצאתי את עצמי עם חשק לסמן נקודה נוספת בטבלה, וכך אני ממשיך לסמן פרק ביום כבר למעלה משלוש שנים, בחלומותי הפרועים לא הייתי מדמיין את עצמי חוזר על סדר נזיקין 15 פעמים. זה הלימוד הכי יציב שעשיתי אי פעם בחיי והופתעתי מהעוצמה שיש בפשטות הזו.

באופן דומה התמדתי תקופה ארוכה בהליכות בגלל שהסמארטפון שלי מדד לי אותם כל יום וקיבלתי חשק להעלות את המספרים היומיים, מאז עדכון התוכנה האחרון שמשהו השתבש הפסקתי עם ההליכות...

המעקב היומי עובד טוב כל כך כי הוא מכיל בפשטות גאונית מספר עקרונות:

 

ראשית כאשר אנחנו צריכים לסמן מה עשינו על דף והוא נמצא לנגד עיננו, אנחנו מחזירים בפשטות טבעית את המחשבה שהתפזרה במשך היום למה שחשוב לנו.

 

שנית, כשתעשו את זה מספר ימים תרגישו שהמוח שלכם אוהב סדר ושונא משבצות ריקות, ויש לכם צורך ויזואלי להשלים את המשימה.

 

שלישית, המשימה הגדולה שלקחנו על עצמנו מחולקת לצעדים קטנים, אנחנו מקבלים נקודות על פעולה אחת קטנה כל יום, וכל פעם שאנחנו מסמנים אנחנו עומדים במילה שלנו וצוברים ביטחון עצמי בהחלטות שלנו, ויש משהו ממכר בסימון המשבצות, כמו לפנק את עצמנו במחמאה.

 

איך עושים את זה כמו שצריך:

  • צריך להחליט על 2-3 דברים שאתם מודדים ועוקבים אחריהם ולא להעמיס. מומלץ לבחור את מה ששומר עליכם בישוב הדעת, ויגרום לכם לעשות את שאר הדברים בלו"ז. למשל איזושהי פעילות יומית שאם תשמרו עליה תשמור אתכם במיטבכם, למשל לימוד תפילה, פעילות גופנית, שיחה עם בן הזוג, זמן לתכנון יומי וכו'

 

 

  • מומלץ לשים במעקב את מה שלא מובן מאליו אבל גם לא קשה מידי, כדי שמעקב יגרום לכם להוציא מעצמכם קצת יותר מהרגיל אבל בלי לחץ.
  • תגדירו בדיוק על מה מקבלים נקודות ועל מה לא - 5 דקות פעילות גופנית זה נחשב? או רק 20 דקות?
  • חובה לשים את דף המעקב במקום נגיש, להדביק על ארון ליד המיטה או במטבח, ורצוי שבני הבית האחרים יוכלו לראות שהוא קיים ואתם מודדים, זה יחייב אתכם יותר, אבל לא צריך לשתף אותם בדיוק בפרטים.

אני ממליץ על נייר מילימטרי שאפשר להוריד באתר הזה 

העין שיש בתמונה מזכירה לכם את הפוקוס וגם את מבט למראה של המציאות. בוחרים פלח אחד לכל נושא שאתם מודדים

כל משבצת מסמלת יום אחד בשנה, ביום שעשיתם את הפעילות שרציתם אתם ממלאים את המשבצת, וביום שלא עשיתם אתם משאירים אותה ריקה. כשאתם מגיעים כל בוקר או ערב למלא את הדף אתם מקבלים שיקוף מדויק של איכות החיים שלכם. אתם ניצבים מול המראה שלא משקרת.

בהצלחה

הורדת חוברת לאימון עצמי במתנה

אנחנו שונאים דואר זבל, המייל שלך לא מועבר לאיש ותוכל להסיר עצמך בקלות בכל עת