לכל הפוסטים

יעוץ לעסקים קטנים # 1

May 21, 2020

פעולה מכוונת

יעוץ לעסקים קטנים מאת מתי וכסלר מייסד מכללת כוונה

 התפרסם במגזין פנימה סיוון תש"פ

 

שאלה:

בתקופת הקורונה פתחתי שתי קבוצות ווצאפ שהתמלאו במהירות, הרבה נשים שהיו צמאות ללמוד על ניהול עצמי, ניהול זמן ואנרגיה, ניהול רגשות. הרבה יותר מתקופות אחרות שנושא ההתפתחות האישית נדחק לסוף הרשימה.

 האם אתה חושב שנשים אחרי התקופה הזו גילו שהמפתח להתקדמות שלהן בעבודה/ בזוגיות/עם הילדים-הוא קודם כל הפיתוח של עצמן ויהיו מוכנות לשים את עצמן בסדר עדיפויות גבוה יותר?

מיכל עוזרי, מאמנת מתיסכול לסיפוק ושמחה בעבודה/בבית

 

אני מתרגש לענות על השאלה הראשונה שלי כיועץ עסקי בפנימה, אמנם אני מלווה עסקים קטנים שנים רבות, אבל לכתוב על התחום לקהל הרחב עוד לא כתבתי. מקווה שאצליח לא רק לעזור לשואלים אחד אחד אלא להקנות דרך חשיבה וגישה לעסקים קטנים דרך השאלות השונות שיגיעו.

אנחנו בעידן הקורונה, גם אם נגמר הסגר וסכנת הבריאות חלפה ממדי גל ההדף הכלכלי שיצר המשבר עוד מהדהדים וימשיכו להשפיע לפחות חצי שנה נוספת במקרה הקצר.

לא רק אנשים שאיבדו מקום עבודה מהדקים כעת את החגורה. רוב האנשים חיים כשהרזרבות שלהם קטנות מידי, ותקופה של חודשיים או שלושה של חוסר בהכנסה מטלטלת את המערכת הכלכלית המשפחתית. כאשר אנחנו נכנסים לתקופה שהיא יותר הישרדותית, אנשים שוקלים שיקולי קניה אחרים, והדרך שלהם להוציא כסף משתנה.

עולם ההתפתחות האישית צמח מאז סיום מלחמות העולם בשל הפנאי והשפע היחסי שיש בעולם. הרצון לשפר את החיים להגיע להגשמה מקצועית, לזוגיות משמעותית, וחדווה של מימוש עצמי הם תופעות חדשות במהותן. קניות מהסוג הזה הן בגדר מותרות עבור אדם שנמצא בהישרדות. ממש כמו בפירמידת הצרכים של מאסלו, הצורך במימוש עצמי מגיע רק אחרי שצרכי הביטחון שלנו מולאו.

 

בשאלה שלך יש סתירה לכאורה, את חווה שנשים רבות יותר רוצות ללמוד על ניהול עצמי, ניהול רגשות וניהול אנרגיה, אבל חווה מצד שני ספק האם הן יהיו מוכנות לשלם על זה.

הרבה מהעצמאיות שנותנות שירותים של התפתחות אישית כמו מטפלות ומאמנות מאמינות כמוך שנשים צריכות לשים את עצמן בסדר עדיפויות גבוה יותר, ובכך נמצא הפיתרון לבעיות שלהן.

אני סבור שהקושי שאת חווה שעולה בשאלה מרמז שאנחנו צריכים לבדוק את הנחות היסוד שלנו ולראות אם הן 'עובדות'. מה שכל כך יפה בניהול עסק הוא שכל השערה שלנו יכולה להיבדק בתוצאות בשטח. אם אנחנו מבינים את הלקוחות שלנו הם קונים בסופו של דבר, ואם אנחנו לא מצליחים בעסק, יש משהו בהנחות היסוד שלנו שלא מותאם לשוק.

השאלה שלך משקפת את האינטואיציה שלך, שעם כל הכבוד לנכונות ללמוד בחינם, קשה לך לראות שזה הופך ללקוחות בתשלום, ואת צודקת.

כנשים בעידן שלנו הן רוצות מאד להתפתח אישית ולהגשים את עצמן, בזה אין כל ספק, אבל כנשים אחראיות הן במידה שווה רוצות קודם כל להגן על הבית שלהן.

המסר של תשקיעי בעצמך נוגד את התנועה הנפשית שאנשים נמצאים בה כרגע, הם לא נמצאים בתדר של התפתחות אישית, הם בהישרדות. הקשבה למציאות והקשבה להלכי הרוח בציבור היא יכולת גבוהה, לא רק בתחום העסקי. מנהיגים, פוליטיקאים, מחנכים וכל מי שעוסק עם הציבור צריך ללמוד להקשיב לתדר הלאומי ולהתחבר אליו. אם אתה פונה לאנשים במקום שהם נמצאים תוכל לקבל הקשבה ואז אפשר יהיה להניע אותם לכיוונים נוספים.

יש יועצים עסקיים שמדברים על חינוך שוק, זו לא הגישה שלי. לא ניתן לחנך את השוק, גם נתניהו לא מחנך את השוק אלא רוכב על הגלים שהוא מזהה בציבור הישראלי. כאשר לקוח כבר שילם ונמצא בתהליך הוא יכול לעבור שינוי בדרך החיים שלו, זהו סוג של חינוך מבוגרים. אבל אם נגיע בגישה של חינוך הלקוחות שלנו לא נהיה בהקשבה לזרמי העומק. לשנות את השוק זו משימה שאפשר להצליח בה אם יש לך שנים רבות בשבילה וחזון גדול.

ההמלצה שלי אליך היא להתחבר לצורך בשמירה והגנה על המשפחה, ועל העתיד הכלכלי של המשפחה ולהציע שירותים ומוצרים שהולכים עם הכיוון הזה.

במקום לדבר על עכשיו תורי, הייתי ממליץ לך לדבר על האמא כמובילת המשפחה והאחריות וההשפעה שיש לה על אחרים. השירות יהיה עדיין אותו שירות את תעזרי לנשים לנהל את הזמן את הרגשות. אבל סיבות הקניה יהיו אחרות, ויתכן מאד שתבחיני בשינוי בסוג הלקוחות המגיעים, ובדברים שהם יעדיפו לעבוד עליהן.

זה הזמן להחליף את התיאור של העסק שלך 'מאמנת מתיסכול לסיפוק ושמחה בעבודה/בבית' זה לגמרי מותרות והיה מצויין עד לפני חודשיים. מציע לך כיוון למחשבה, צריך להכיר את הלקוחות שלך בשביל לדייק את זה וזה לא בידי מתוך השאלה שלך.

מיכל עוזרי – איך היא תמיד מתוקתקת מצליחה ורגועה? סודות הניהול העצמי לאמהות שמובילות משפחה חזקה.

 

בהצלחה לך ולמתאמנות שלך

ואל תשכחי לשלוח לי את סיפורי ההצלחה

 

הורדת חוברת לאימון עצמי במתנה

אנחנו שונאים דואר זבל, המייל שלך לא מועבר לאיש ותוכל להסיר עצמך בקלות בכל עת